الثلاثاء، ١٨ سبتمبر ٢٠٠٧

احلام مسروقة حتى فى الحلم

أخيرا
بدأت الاحلام فى الوصول لمقرالساحرة الشريرة
كم انتظرت منذ بدء مشروعها أن يدق بابها الحالمين ، وهاهى
الاحلام قد بدأت فى التوالى
أول حلم جه من الدكتورالرائع زين عبد الهادى
وهو حلم يخص احدى صديقاته
الحلم الاول
وصل الاثنين 17/9/2007

"حلمت إني بأطير من غير جناحات، كل يوم أحلم نفس الحلم
أقوم وأرجع أطير، والغريب إني مبأقعش خالص" لكن مرفرف..
مرفراااااف"بس خلاص
التفسير
صاحب الحلم نفسه يطير فعلا ، بمعنى ان عنده امنيات

كتير نفسه يحققها ومش قادر لأن امكانياته مش مساعداه
على تحقيقها ، لكنه عنده اصرار شديد على تحقيق احلامه
ومش هيستسلم ابدا ودا تفسير انه بيطير من غير جناحات ،
الطيران هو الاحلام ، وقلة الحيلة هى الجناحات الغير موجودة
ومعنى انه مبيقعش رغم انه من غير جناحات انه لا ييأس ابدا ...
صاحب الحلم عنده ارادة حديدية ولا تهزمه جناحاته المبتورة

الحلم الثانى
وصل الثلاثاء 18/9/2007


هاى سهى
كل سنة وانتى طيبة ورمضان كريم
انا بعانى من كوابيس بتتكرر بس مش بشكل يومى ودايما بتبقى
مختلفة ومتنوعة
رغم انها بتقومنى منزعج بس مقدرش انكر انها بتسلينى وانا نايم
بس الكابوس اللى بيتكرر يمكن من
وانا طفل صغير ولحد دلوقتى هى ان بيتنا بيتسرق
وفكرة السرقة واحدة بس بتتكرر بأشكال متنوعة
يعنى مرة الحرامية يدخلوا علينا واحنا نايمين ومرة
يضربونا بالنار ومرة نرجع نلاقى البيت مسروق
بس فكرة الحرامية دى انا حاسس انها بقت جزء
لا يتجزء من احلامى وبقيلها سنين تقريبا
تفتكرى ده يبقى ايه ؟
Mirage

التفسير

عزيزى ميراج من الواضح انك شخص مرتبط قوى ببيتك
وبأهلك ومن الواضح برضه ، ان عندك احساس بالخوف من بكرا
لا نهائى ،معندكش احساس بالامان عموما فى الحياة ، ورغم حبك الشديد
لبيتك اللى انت مرتبط بكل حتة فيه واهلك اللى انت بتحبهم قوى ،
الا ان فى حاجة راحت منك وانت صغير خوفتك لغاية دلوقتى
انك تحس بالامان فى البيت ... وتفسير الحلم بيقول انك مش
هاتتسرق ابدا ابدا ومحدش هايخد منك حاجة ، مش عشان عكس الحلم
لا عشان الحلم اساسه احساس بالخوف من بكرا من شخص حريص
قوى على بكراومهموم قوى بالسياسة فكرة
السرقة والضرب بالنار والحرامية
دا معناه ان فى هم قومى شغلك قوى ...ومش قادر تعمل فيه حاجة
بمعنى اوضح بعد كل دا الحلم مجرد خوف من بكرا

والله أعلم


هناك ١٣ تعليقًا:

hamsaa يقول...

تحياتي اليكي اولا كلماتك نابعة من اعماق القلب و احاسيس صادقة جدا تعبرين من خلالها عنا و عنكي .
قد قرات لكي تعليقاتك على الاخرين في بداية تعرفي على اسمك ثم قرات لكي
ما كتبتيه عن محمد حسين بكر و حبك الرائع له فسعدت بكي كثيرا و بحنينك اليه و وفاء مشاعرك و سعدت اكثر بابنتك الصغيرة بارك الله لكي فيها
كتاباتك لا تحتاج ان اكتب عنها فلم اذكر جديد عما هو معروف رائعة طبعا
تحياتي اليكي
همسه

hamsaa يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
soha zaky يقول...

ريهام ... بجد أنا جسمى انتفض من كلامك الجميل اوى دا ، ربنا يبارك لك ويسعدك زى ما سعدتنى بكلامك الباعث للتفاؤل والامل اللى مليان حب قوى قوى ، اشكرك يا همسة

hamsaa يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Mirage يقول...

هو فعلا انا مهموم قوى ببكره

بس انا مش مرتبط ببيتى او عائلتى اطلاقا

وحتى مش فى دماغى فكرة زواج أو انى اكون أسرة لأنى فقدت شعورى بالانتماء للبيت

soha zaky يقول...

يااااه يا ميراج ، ملعونه النظارة السوداء اللى انت لابسها دى ، لدرجة دى ، مع ذلك رغم انك بتقول انك مش مرتبط باهلك وببتك الا ان دا باين فى الحلم ، يعنى الموضوع جوانى قوى مش برا كدا ، ودادور الحلم ، انه بيقول اللى احنا مش بنقوله ويارب يوفقك وتشيل ام النظارة السودا المهببة دى ، وبعدين انت زى الفل ومنور وعامل شغل محترم قوى ، ايه بقى اليأس دا

soha zaky يقول...

نسيت اقولك يا ميراج ، ان الانتماء للبيت مرتبط بدرجة اولى باللى فيه، مش بينا احنا ، بذكرياتنا بحب الاهل لينا بطقوس معينة اتعودنا نقوم بيها ، انا شخصيا فقدت انتمائى للبيت ، لكن مازال فى قلبى حنين خرافى لاسرتى القديمة ، فهوا دا اللى قصدى عليه بالضبط الحنين ، مش مشكلةانت عايز تعمل اسرة بشكل عملى ولا لأ لكن المشكلة الحقيقية انك فعلا محتاج الاسرة دى بشكل او بآخر... خلى بالك من الوقت

_ زين_ يقول...

العزيزة الساحرة الشريرة سهى
أم نهى
زوجة الفنان الراحل محمد حسين بكر
..
عجبني قوي تحلك الرايق للحلم، والعجيب أنك تملكين قدرة حديديه رأيتها في كلماتك وثباتك، رغ كل المحن، كل سنة وانت طيبة وكل حلم هايجيني هاأبعتهولك، لأني اكتشفت أنك بتقري كويس قوي كل كلمة، وده اللي بيخللي الفنان.. فنان..
تحياتي ليكي وللأمورة الصغيرة نهى

hamsaa يقول...

لدي حلمان الاول رايت نفسي امضي برفقة شريك حياتي في المستقبل و على يمني شاطيء بحر و قد وضع يده على كتفي و تركته و انا احدث نفسي بذلك عن غير المعتاد ان يفعل ذلك و قد كنت سعيدةو المرة الاخري انني بالبحر سعيدة و هو سياتي بعدقليل و انا احدثه .الثالث غريب : خير يعني ان في لبس ارتديته و بعد غسيله وجدته قد قطع بس في الواقع انا خفت علي اللبس ده من تاثير الغسالة عليه يمكن يكون عقلي الباطن و لا ايه
شكرا ليكي مقدما و كلاماتي لكي تستحقيها و تستحقي الكثير فعلا
فتحياتي اليكي
همسه

نورسين يقول...

سهى زكي ايتها الخزعبلاية الحالمة فعلا اسمحي لي ان انضم اليكي في عالم الروحانيات فأنا ايضا اصدق ان هناك اروحا تحيط بنا تسعد معنا وتحزن لأجلنا قد تتجسد اخيرا في اشخاص فنتلمس حقيقتهم التي قد تؤلمنا ونتمنى لو عادت ارواحا او اطياف
تفسيراتك ايضا حالمة تمنح الامل في نفوس اصحاب الاحلام الحائرة، ليتني قابلتك قبل اعوم خمس لتفسري لي احلامي أقصد كوابيسي اللعينة التي فسرتها ايامي بما فيها ........ربنا يستر في اللي جي
تحياتي لك ولنهى الصغنونه ،، دامت قرة عين لكي

soha zaky يقول...

د. زين .... أنت اللى بجد مبدع وكتابك الرائع التساهيل فى نزع الهلاهيل يستحق الاحتفاء به ، فأنت روائى متمكن ونادر حقا الان .. اشكرك

soha zaky يقول...

العزيزة / همسة
حلمين مهمين وهارد عليك انشألله ويارب نتوفق

soha zaky يقول...

العزيزة / نورسين
عندك حق فى ناس لو قابلوا بعض ، هيأثروا قوى قى فى بعض ... ويمكن كانت حاجات كتير تتغير