الاثنين، ٢١ يناير ٢٠٠٨

شياطين الانس يغلبون دائما شياطين الجن يا سلوى

الحلم ده بيتكرر كتير
أنا بحلم بالشيطان بس الأحلام تدرجت يعني الأول كنت بشعر إنه موجود ومختبئ في مكان ما وأظل أقول في الحلم
أنا أعلم بوجودك .. ومش خايفه منك وهحرقك وكده بكون قويه جدا أمامه ، المهم تكرر هذا الحلم بأشكال مختلفه
إلى أن ظهر لي مباشرة .. ولسه فاكرة شكله وجه أشبه بمثلث مائل للزرقه وأمسكت به وفضلت أقول أنا هحرقك وكده
وفضلت أقرأ قرآن وأذكار حتى احترق فعلا ولم يبقى منه سوى رأسه الهاويه واختفي الحلم لمده شهرين مثلا ثم بدأ يعود كما بدأ .. يعني الشيطان مختفي لكني أعلم بوجوده وأظل أهدده إن ظهر أني سأحرقه

سلوى


التفسيــــــــر
بصى يا ستى انا عايزا أكد على حاجة مهمة جدا ، مفيش حاجة اسمها جن بيلبس حد ، " وما خلقنا الانس والجن الا ليعبدون " يعنى هما ملهمش دعوة بينا خالص خالص ولا احنا لينا دعوة بيهم ، واى حد بيضحك على حد فى السكة دى بيتكشف بعد شوية ، يعنى اطمنى خالص انت مش ملبوسة باى حاجة من الحاجات دى ، لكن المشكلة الحقيقية انك ملبوسة بشيطان من نوع آخر ، انت مرعوبة من الموت ، خايفة أوى من بكرا ، مش عارفة ايه اللى ممكن يحصلك بعدين ولا مصدقة ان ربنا معاك اوى اوى اوى ، بأمارة انك لما بتهددى الشيطان دا انك هاتحرقيه انت بترتاحى وهو بيخاف ورمز الحرق هنا له علاقة بالايمان القوى والثقة الشديدة فى حب ربنا لك وانه هاينجيك من كل سوء وعلى فكرة برضه مهما كانت أخطأنا ربنا عمره ما يحاسبنا عليها بقسوة الاحساس اللى انت حاساه ، فيه حاجة مضايقاكى طول الوقت وفى الشهرين اللى اختفى فيهم الحلم دا ، كانت الحاجة دى مستقرة وهادية وبعد كدا ابتدت تانى تتوتر والحكاية دى لها علاقة كبيرة بأفعال انت مش بتحبى تقومى بيها ،سواء فى الشغل او البيت او مع الا صدقاء ودا بيخليكى طول الوقت عندك احساس بتأنيب الضمير ..لكن فى اخر الامر انت هاتقدرى على شيطان نفسك وتحرقيه فعلا ، بس انت دلوقتى لسه مصاحباه شوية ..
والله أعلم

هناك ٤ تعليقات:

سلوى يقول...

هو أنا مش كنت قلقانه من حكايه إني أكون ملبوسه أو شئ من ده
الموضوع ده مش في دماغي أبدا بجد

بس باقي الحاجات مش عارفه بجد
بس انا مؤمنه إن ربنا دايما جنبي
يمكن بخاف دايما إني أغضبه
لأني بحس إنه جنبي في كل وقت

مش عارفه يا سهى
إنت قلتي حاجات محتاجه أفكر فيها

أشكرك على تفسيرك
أيتها الساحرة
تحياااااتي

soha zaky يقول...

صديقتى العزيزة ، سوسو احنا فى الخدمة احلمى انت بس ومالكيش دعوة وكله هايبقى تمام انشألله ، وعلى فكرة مشكلة الاحلام انها محتاجة فعلا تفكير فيها طول الوقت ، خاصة الناس اللى بيهتموا بيها وبيقدروا اهميتها فى حياتنا ، والمشكلة الاكبر ان التفسير فعلا مبيبقاش حل لان الحلم مش لغز واحنا بنحله ، لا الحلم رؤية لعالم تانى لينا بنعيشه لما بنام عالم مننا فينا حالتنا طول النهار وافكارنا وكلامنا واحوالنا وبالليل تتعامل الدماغ مع كل دا على طريق المصفة كدا ، ايه خلاصة اليوم والحالة ، فنقوم نفكر اكتر فى اللى فات ، عموما ربنا يكفينا شر احلامنا ويدينا خيرها يارب ، تحياتى لك يا سوسو

soha zaky يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Eman Eltaher يقول...

أسوأ حاجة الكوابيس دى

ربنا يحميكى

و شكراعلى تفسيرك للحلم

تحياتى

اتمنى أشوفك ف مدونتى